Peringatan V

41. Terjadilah pertengkaran antara Khalid bin Walid dengan Abdurrahman bin’Auf hingga Khalid memaki lawannya, lalu Rasulullah bersabda: Janganlah kamu memaki salah seorang daripada sahabatku, kerana sekalipun kamu mendermakan emas sebesar gunung Uhud, masih belum dapat menyamai darjat mereka, bahkan belum sama dengan separuh darinya. -Hadis riwayat Imam Muslim.

42. Tidak boleh berhasad dengki kecuali di dalam dua perkara : Lelaki yang dianugerahkan kefahaman yang sahih tentang Al Quran, ia menunaikan ibadat siang dan malam , lelaki yang dianugerahkan kemewahan harta lalu dinafkahkannya siang dan malam.( Riwayat Bukhari & Muslim )

43. Jika Allah menghendaki kebaikan bagi hamba-Nya, maka Dia menyegerakan hukuman di dunia. Jika Allah menghendaki keburukan bagi hamba-Nya, maka Dia menahan hukuman kesalahannya sampai disempurnakannya pada hari qiamat.” (HR. Imam Ahmad, At-Turmidzi, Al-hakim, Ath-Thabrani, dan Al-Baihaqi).

44. Sesiapa yang datang berjumpa tukang sihir (dukun)dan bertanya sesuatu kepadanya ( menilik) ,tidak akan diterima solatnya 40 malam.” Riwayat Muslim

45. “Siapa yang membunuh diri dengan meminum racun, maka racun itu akan tetap berada di tangannya dan diminumnya dalam neraka jahanam” (Abu Hurairah r.a.)

46. Ada terdapat di kalangan dosa-dosa itu tidak dapat dihapuskannya, kecuali dengan cita-cita dan hasrat seseorang itu untuk mencari nafkah hidup.” (Riwayat Muslim)

47. Allah membenci tiga perkara iaitu mengumpat, berjudi dan membazirkan wang. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

48. “Tidak seorang pun yang memiliki emas dan perak yang tidak membayar zakatnya, kecuali nanti di hari kiamat, akan dipanaskan sebuah lembaran besi di api neraka lalu disetrikakan ke badan, dahi dan punggungnya. Bila sudah dingin, akan dipanaskan kembali secara terus menerus di hari yang panas terik yang lamanya sama seperti 50 ribu tahun, sampai selesai diputuskan nasib semua manusia, di saat itu masing-masing dapat melihat nasibnya apakah ke surga atau ke neraka.” -Hadis Riwayat Muslim

49. Andainya seseorang yang mencari kayu api dan dipikulkan di atas bahunya itu lebih baik daripada ia meminta-minta pada seseorang yang kadang-kadang diberi atau ditolak- Riwayat Bukhari & Muslim

50. “Kaum Yahudi telah berpecah-belah menjadi 71 golongan. Kaum Nasrani telah berpecah-belah menjadi 72 golongan. Maka umatku juga akan berpecah-belah menjadi 73 golongan. Semuanya masuk ke dalam neraka, kecuali 1 golongan saja.”

Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: