Malunya Bagaikan Wanita

muslimahp

Pada suatu hari…
Rasulullah Saw berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, fatimah terpijak rerumputan puteri malu, kaki nya berdarah lalu mengadu kesakitan. fatimah mengatakan kepada bapaknya, apalah gunanya rerumputan puteri malu itu berada di situ? (dengan nada sedikit marah)
Rasulullah dengan nada tenang berkata kepada puteri kesayangan nya, bahwasan nya rerumputan puteri malu itu amat berkait rapat dengan wanita.
(fatimah terkejut). Rasulullah menyambung kata kata nya lagi.
Para wanita hendaklah mengambil pengajaran dari pada puteri malu ini dari empat aspek.

.:: Pertama
Rerumputan puteri malu akan kuncup apabila di sentuh. ini boleh diibaratkan bahwa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya)

.:: Kedua
rerumputan puteri malu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dari kehormatan sebagai seorang wanita muslimah.

.:: Ketiga
rerumputan puteri malu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. ini bermakna wanita sholeha hendaknya mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul ‘Alamin.

.:: Keempat
ia akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. oleh sebab itu, para wanita sekalian , kembalilah ke rumahmu walaupun ia hanya tumbuhsn kecil, betapa islam telah meletakan wanita pada kedudukkan nya yang semanis-manisnya.

Jika semua saranan Rasulullah ini di turuti ia cukup manis, semua yang bertentangan menjadikannya pahit bagai empedu.
Kemanisan wanita akan hilan apabila apa yang di lakukan bertentangan dengan kejadian nya yang asal.
Seorang wanita menjadi kupu-kupu, dia tidak pulang ke rumah, sebaliknya dia ditempat yang tidak senonoh hingga larut malam.

Demikianlah wanita ….
dia warna alam yang cukup berharga untuk di hargai. setiap insan lahir dari manusia bernama wanita, sebab dia unsur terprnting dalam kewujudan alam ini sedemikian rupa.

kalau kita hendak melihat keburukan bukan satu yang akan kita jumpa, kalau kita hendak mencari kebaikan dan keindahan bukan satu dua juga yang akan kita temui

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: